Garážové brány ZADARMO a ďalšie výnimočné zľavy. Už iba pár dní!
Radi by ste si na svojom pozemku postavili garáž, ale nie ste si úplne istí, ako na to? Potom ste internetom dobrouzdali na správne miesto. Dnes si totiž rozoberieme všetko, čo obnáša stavba garáže. Náklady, ceny, materiály a postupy. Vysvetlíme si dôležité kroky pri budovaní murovanej garáže, a to od základov po strechu. Vyriešime aj otázky, ako postupovať v nie celkom štandardných situáciách. Napríklad keď stavbu potrebujete zasadiť do svahu. Povieme si tiež o tom, ako sa na garáž pozerajú normy a či je nutné sa nimi riadiť.
V prípade, že sa rozhodnete garáž vybudovať svojpomoci, je práve murovaný variant tým nepravdepodobnejším. Svoj účel však pomerne dobre splní aj drevená alebo montovaná garáž. Rozdiely medzi jednotlivými typmi garáží sme si podrobne rozoberali v skoršom článku o typoch garáží.
Niektoré aspekty novej garáže je samozrejme nutné mať premyslené už pred začatím stavby. Ide napríklad o miesto, na ktoré garáž umiestnime. Vyberte ideálne rovný kus pozemku. Vyhnete sa tak zložitejším terénnym úpravám. Rozhodne by ste tiež mali mať rozmyslené, či garáž staviate samostatne alebo ako prístavbu garáže k domu. Preštudujte si tiež to, či stavba vašej garáže nie je podmienená získaním stavebného povolenia, alebo aspoň absolvovaním procesu ohlásenia stavby.
Všeobecne ale platí, že stavebné povolenie nevyžadujú stavby, ktorých výmera neprekračuje 25 metrov štvorcových. Stavba by tiež mala byť umiestnená aspoň 2 metre od hranice pozemku, jej výška by nemala presahovať 5 metrov a mala by mať len jedno podlažie. Všetky kritériá si preštudujte. Odpadne vám tak množstvo starostí vrátane prípadnej kolaudácie garáže. V prípade stavby murovanej garáže sa tiež rozhodne oplatí nechať si odborníkom vypracovať projekt. Toto sa vás týka ako v prípade, že staviate garáž svojpomoci, tak aj vo chvíli, keď sa rozhodnete pre realizáciu na kľúč.
Murovaná garáž sa nezaobíde bez dostatočných základov. Predpokladajme, že ste si vybrali rovné miesto alebo sa vám podarilo ho vyrovnať. Pri podobných stavbách sa môžeme stretnúť s tromi najčastejšími pojmami. Ide o základovú dosku, základové pásy a pätky. Posledné dva menované typy sa niekedy označujú ako jednoduché základy. Ich príprava je totiž jednoduchšia. Pri rozhodovaní, ktorý typ základov zvoliť, je jedným z určujúcich faktorov aj typ podlahy, ktorý v garáži plánujete. Pokiaľ si vystačíte so zámkovou dlažbou či napríklad s betónovými dlaždicami, môžete zvoliť základové pásy alebo pätky. V prípade, že plánujete interiérovú podlahu, akú môže byť keramická dlažba, epoxidová stierka alebo napríklad kamenný koberec, bude rozhodne lepšie vybudovať kompletnú základovú dosku.
Je pre vás nevyhnutné budovanie garáže v kopci? Rozhodne nemusíte zúfať. Aj táto situácia sa dá riešiť. Výsledok, kedy je garáže zapustená v teréne môže navyše vyzerať veľmi elegantne. Pripravte sa však na razantnejšie terénne úpravy a tiež na to si stavebná firma za tento úkon vypíše podstatne tučnejšiu faktúru.
Základovú dosku už sme najskôr videli všetci. Ide o jednoliatu betónovú dosku, ktorá udáva pôdorys budúcej stavby. Samotná betónová doska má však hrúbku len niekoľko desiatok centimetrov a nie každej stavbe by poskytla solídne základy. Preto je často potrebné základy po obvode budúcich múrov opatriť základovými pásmi. Tie obvykle zapúšťame do hĺbky, v ktorej betónu nehrozí zamrznutie. Väčšinou ide o hĺbku 80 až 160 centimetrov. Pri jednoduchších stavbách, ako sú napríklad pergoly alebo prístrešky si potom vystačíte iba so základovými pätkami. Parametre a zloženie základov dostatočných pre vašu stavbu bude obsahovať projekt.
Dôležitým krokom je ohraničenie obrysov základovej dosky. To sa najčastejšie vykonáva prostredníctvom kolíkov a povrázku. Použiť môžete aj vápno, ktorým nakreslíte linku alebo drevené lišty.
Ďalej bude nasledovať samotný výkop. Vykopať zeminu do hĺbky 30 centimetrov na ploche okolo 20 metrov štvorcových je práca pre bager. V prípade, že pôjde o väčšiu stavbu, môžu základy obsahovať aj hĺbenie základových pásov. Minimálne po obvode tak základy zasiahnu do väčšej hĺbky.
Prvých 15 centimetrov vyčleňte na štrkový podklad. Zvyšok tvorí priestor pre železobetón. To ale trochu predbiehame. Najprv je totiž potrebné pripraviť debnenie. K tomu najčastejšie slúžia betónové dosky.
Myslite na to, že betónová doska by na každej strane mala byť o 5 centimetrov väčšia ako plánovaná stavba. Po dokončení výkopu môžete prikročiť k položeniu štrkovej vrstvy. Hlavný betónový povrch je následne potrebné spevniť karí sieťou, ktorá zabezpečí, že hotová betónová doska bez problémov udrží váhu auta. Bez oceľovej siete by navyše betón po čase praskal.
V našom staršom článku si môžete prečítať, ako na zaizolovanie betónovej dosky a prípravu na pokládku finálneho povrchu. Pri realizácii podlahy myslíte tiež na odvodnenie garáže, aby nedochádzalo k situácii, keď sa uprostred garáže bude hromadiť voda. Ideálnym preventívnym opatrením je umiestnenie odvodňovacieho žľabu priamo pred garážovými bránami. Odvod vody z garáže potom vyrieši odvodňovací žľab v jej podlahe.
Po dokončení základovej dosky prichádza na rad založenie muriva. Aj tento krok dokazuje, že stavba murovanej garáže sa od iných stavieb z tehál zase toľko nelíši. Založenie muriva je dosť precízna práca, ktorú by mal vykonávať len skúsený stavbár. Ak sa na to necítite, nebude od veci nájsť schopného profesionála. Pokiaľ totiž v tejto fáze nastane chyba, prípadné korekcie sú veľmi obmedzené a nákladné. Všetko skrátka musí sadnúť presne tak, ako má. Rozhodne navyše nejde o prácu pre jedného.
Naopak, sú potrebné dva až tri páry rúk, ktoré sa postarajú o to, že obvodové tehly budú maximálne rovné. Všetko je teda o presnom vymeraní a založení prvého radu obvodových múrov. Minimálna hrúbka tehál, ktoré musíte použiť, aby ste mali istotu, že stavba bude dostatočne stabilná, je 17,5 centimetrov. Všetko sa ale bude odvíjať aj od vašich požiadaviek na tepelnoizolačné schopnosti plánovanej stavby. S týmito nárokmi okrem iného porastie aj hrúbka použitých tehál.
Späť ale na založenie muriva. Hlavný problém sa totiž ukrytá priamo v základovej doske. Hoci sa to nemusí zdať, len skutočne máloktorá betónová doska je dokonale rovná. V praxi sa plocha až o niekoľko centimetrov vychýli. Preto je okrem iného potrebné zmerať, kde má betónová doska najvyšší bod. Tu budete aplikovať najnižšiu vrstvu zakladacej malty. Na presné meranie slúžia špeciálne laserové prístroje. Následne už postačí menej hightech riešení, ktorým je obyčajný povrázok. Musí však byť opäť presne uviazaný po obvode základovej dosky. Pri stavbe rohov vám potom môžu pomôcť špeciálne tehly, ktoré sú presne pre tieto miesta určené.
Pri plánovaní stavby na parkovanie auta by ste nemali zabudnúť ani na dobré odvetranie garáže. Myslite na to, že v garáži budete nezriedka pracovať s potenciálne nebezpečnými chemikáliami. Preto treba myslieť na dobré odvetranie. Norma v tomto prípade hovorí o ploche cca 15×15 centimetrov na jedno parkované auto. Odporúčanie potom hovorí o umiestnení dvoch vetracích otvorov, s tým, že jeden bude pri streche a druhý pri podlahe, a to ideálne na protiľahlej stene od garážových brán. Toto sa však týka iba nevykurovaných garáží. U vykurovaných je nutné odvetrávať priestor vzduchotechnikou. Na rad teda prichádza ventilácia do garáže. V prípade, že tieto náležitosti nedodržíte, môžete mať problémy pri prípadnej kolaudácii.
Po dokončení obvodových múrov už stavba začne nadobúdať konkrétne rozmery. Na rad ale prichádza ďalšia delikátna operácia, ktorou je stavba strechy. Hlavné je samozrejme určiť si, či bude strecha sedlová alebo pultová. Od toho sa bude odvíjať ďalší proces. Ideálne opäť bude, pokiaľ sa stavby základov pre strechu ujme skúsený tesár. Budete tak mať istotu, že strecha skrátka vydrží. Pri pultovej streche oceníte jej elegantný a čistý vzhľad. Výborne sa k tomuto typu strechy hodí napríklad plechová krytina. Stále populárnejšie riešenie ponúka aj ekologické zelené strechy. Pre rovnú strešnú plochu je osadenie rastlinami ideálne.
Pokiaľ naopak uprednostňujete tradičnejší a nadčasový vzhľad, môžete siahnuť po sedlovej streche, ktorá je typická predovšetkým pre klasické rodinné domy. Na sedlovú strechu môžete zvoliť plechovú aj pálenú strešnú krytinu. Riešenie však ponúka napríklad aj moderné strešné tašky priamo osadené solárnymi panelmi. Rovnako ako pultovú, môžete aj tradičnú sedlovú strechu až do pomerne výrazného sklonu osadiť rastlinami a vytvoriť tak prírodnú krytinu, ktorá navyše ponúka vynikajúce izolačné vlastnosti.
Stavba už je funkčná, len tomu ešte niečo chýba. Ide predovšetkým o omietku, ktorá garáži dodá nielen na kráse, ale aj na odolnosti. Fasádnych omietok existuje nepreberné množstvo. Najlacnejší a najrozšírenejší variant predstavujú akrylátové fasádne omietky. S týmto druhom náteru sa však spája väčšia potreba údržby. Pomerne rýchlo sa totiž špiní. O niečo lepšie sú na tom silikátové fasádne omietky, ktoré vďaka vysokej odolnosti voči UV žiareniu v priebehu rokov menej strácajú pôvodný odtieň. V porovnaní s akrylátovými povrchmi sa tak rýchlo nezašpiní. Naopak však celkom presakujú vodu. Kompromisom medzi týmito typmi fasádnych omietok sú potom silikónové nátery, ktoré dobre odolávajú UV žiareniu, sú paropriepustné, ale zároveň zabraňujú vniknutiu vody. Tiež údržba je v porovnaní s akrylátovým typom o niečo príjemnejšia.
Fasádna omietka však nie je to jediné, čím je možné stavbu funkčne aj esteticky dokončiť. Ponúka sa napríklad drevené, kamenné alebo keramické obloženie, ktoré môže napríklad imitovať tehly. Na trhu nájdete okrem iného aj fasádne hliníkové plechy. Pri výbere konkrétneho materiálu však vždy vezmite do úvahy vzhľad a prevedenie fasády vášho domu. Skrátka by všetko malo spoločne ladiť.
Na rad prichádza aj umiestnenie garážových brán a prípadne aj okien. Garážové brány si nechajte namontovať priamo od firmy, kde ste ich zakúpili.
Tehly a malta nie sú ani zďaleka jediným materiálom, že ktorého si garáž môžete postaviť. Jedným z najpopulárnejších stavebných materiálov, ktorý sa hodí aj na realizáciu garáže, je drevo. Počiatok stavby je vlastne rovnaký. Aj tu sa nezaobídete bez základov, ktoré budú tvorené základovou doskou alebo základovými pätkami či pásmi. Stavba garáže z dreva je jednoduchšia na realizáciu, rýchlejšia a pravdepodobne aj finančne priaznivejšia. S drevenou garážou je naopak spojená väčšia potreba pravidelnej údržby, ako napríklad dôkladný náter. Viac tiež budete myslieť na požiarnej bezpečnosti.
Stavba drevenej garáže je možné zrealizovať niekoľkými spôsobmi. Najobľúbenejšou možnosťou je obstaranie hotovej stavebnice, ktorú si podľa návodu zostavíte. Nemyslite si ale, že pôjde o úlohu rovnako jednoduchú, ako postaviť skriňu z obchodu s nábytkom. Kompletizácia drevenej garáže zo stavebnice bude stále vyžadovať určitý um a viac páru skúsených rúk. Ďalšou možnosťou je stavba garáže svojpomocne alebo naopak stavba na kľúč.
Stále trochu tápete v tom, ako si murovanú garáž vlastnými silami na pozemku postaviť? Nie je sa čomu diviť. Stavba garáže na záhrade samozrejme nie je taká komplikovaná a komplexná ako príprava rodinného domu, aj tak ale nejde o výzvu, ktorú by sme mali podceňovať. V prípade, že sa na to necítite, existuje niekoľko variantov. Tou prvou je objednanie stavby garáže takzvane na kľuč. Nebudete sa musieť o nič starať, ale ide o komfort, za ktorý si priplatíte. Druhou možnosťou, ako je možné výstavba garáže vyriešiť múdro, lacno a elegantne, je garáž z pozinkovanej ocele s omietkou.
Skutočne ide o prakticky plnohodnotnú náhradu murovanej garáže, ktorá je úplne bezúdržbová a na vašej záhrade môže vyrásť počas jedného dňa. Stavba plechovej garáže je totiž z podstaty oveľa jednoduchšia. Na jednoduchých základoch, ktoré si buď pripravíte sami alebo úlohu necháte na starosti profesionálom. Oceľová garáž môže na vašej záhrade vyrásť v priebehu niekoľkých hodín a bez potreby ťažkej techniky. Môžete si navyše úplne podľa vlastných požiadaviek vybrať, ako bude garáž vyzerať. Okrem samozrejmostí, akou sú rozmery alebo typ strechy, je len na vás, akú bude mať garáž farbu omietky alebo či bude zateplená. Stačí si len všetko pohodlne navoliť v prehľadnom konfigurátore. My už sa postaráme o zvyšok.
Rozmer, aký vaša garáž bude mať, je samozrejme len na vás. Zrejme ale neuškodí inšpirovať sa normami, ktoré sa veľkosti garáže venujú. Norma garáže je známa pod označením STN 73 6058. Zaoberá sa minimálnymi rozmermi jednotlivé, radové a hromadné garáže v závislosti na rozmeroch auta. Určujúca je teda veľkosť parkovaného vozidla. Norma hovorí o tom, že garáž by parkované auto mala presahovať 20 cm pred autom a 80 za ním. Inými slovami by vnútorný priestor garáže mal byť o meter dlhší ako auto. Myslí sa tiež na rezervu do strán. Tá by v pravo mala byť 20 centimetrov a na strane vodiča minimálne 80 centimetrov. Ukážeme si to na typickom príklade. Škoda Octavia poslednej štvrtej generácie má na dĺžku 4689 mm a na šírku 1829 mm. Garáž pre toto auto by tak mala byť dlhá minimálne 5,5 metrov, (ideálne však 6 metrov) a široká 2,8 metrov.
Myslite tiež na to, že rozmery áut sa v priebehu rokov neustále zväčšujú. Garáž naopak budujete s tým, že vám bude slúžiť desiatky rokov. V garáži tiež neparkujeme iba auto. Môžeme tu mať dielňu, náradie, schovávať záhradný nábytok alebo parkovať aj motorku. Na toto všetko pri rozmýšľaní rozmerov garáže myslite.
Nasledujúcich niekoľko odsekov vám samozrejme presnú odpoveď nedá. Rozpočet na stavbu garáže: ceny materiálov a stavebných prác, je však potrebné dostatočne a s predstihom prepočítať. Záležať bude na tom, akú veľkú garáž staviate, aké na to použijete materiály alebo to, či a na akú veľkú časť si trúfnete svojpomoci. Ceny materiálu sa tiež v priebehu rokov menia. Stačí si len spomenúť na extrémne cenové výkyvy, ktoré sa nielen na trhu so stavebnými materiálmi začali objavovať po koronavírových opatreniach v roku 2021. V prípade murovanej garáže však počítajte s tým, že vás nová garáž vyjde na státisíce. Len so šťastím sa dostanete pod 200 tisíc korún. Zároveň nemusí byť úplne zložité vyšplhať sa až k pol miliónu korún.
Aby vás cena stavby garáže svojpomocne neprekvapila príliš neskoro, poproste o odhad ceny garáže niekoho skúsenejšieho, kto sa jednak orientuje v aktuálnych cenách a tiež dokáže odhadnúť, aké materiály a stavebné postupy sú pre vašu záhradu ideálne. Razom vám tak odpadne jeden z najväčších strašiakov, ktorý prináša stavba garáže – cena a dlhá realizácia.
O niečo lacnejšie vás vyjde drevená garáž. Predovšetkým vďaka jednoduchším základom, ktoré sa zaobídu bez základovej dosky (vystačíte si s pätkami alebo s pásmi). Drevenú garáž si môžete zakúpiť vo forme stavebnice. Tie najlacnejšie z nich zakúpite pokojne za niekoľko desiatok tisíc korún. Myslite ale na to, že predovšetkým v porovnaní s murovanou garážou nejde o plnohodnotné riešenie. Najlacnejšie stavebnice tiež nemusia byť úplne kvalitné. Najlacnejším riešením bude najskôr drevostavba garáže svojpomoci.
Hľadáte stavbu, ktorá vás finančne nezruinuje, ale zároveň vám poskytne dostatočný komfort? Ideálnym riešením je montážovaná garáž z pozinkovanej ocele, ktorá je na nerozoznanie od murovanej stavby. Odolná a bezúdržbová stavba, ktorá je oveľa jednoduchšia na výstavbu, vás môže vyjsť na niekoľkonásobne nižšiu čiastku ako murovaná stavba. Stačí si len pozrieť našu ponuku bezkonkurenčných montovaných garáží.
Potrebujete poradiť?
Poradňa
29. 11. 2023
Pohon garážových brán
Ku garážovým bránam si môžete zvoliť elektrický pohon, ktorý zaistí pohodlnú manipuláciu v bráne. Súčasťou je diaľkové ovládanie čo zaistí komfort používania za všetkých okolností.
7. 11. 2023
Výklopné garážové brány
Podrobný prehľad najdôležitejších informácií o rozmeroch, farbách a možnostiach ovládania výklopných garážových brán.
13. 7. 2023
Ohlásenie stavby pergoly alebo prístrešku
Kedy je potrebné riešiť ohlásenie stavby pergoly alebo prístrešku? Zistite viac o procese, ktorý môže sprevádzať vybavovanie stavby pergoly alebo prístrešku.
13. 7. 2023
Kedy je potrebné stavebné povolenie na garáž?
Rozdiel medzi stavebným povolením a ohlásením stavby.
Poďte do toho s nami
Chcem si navrhnúť vlastnú stavbu a získať cenovú ponuku
Chcem navštíviť váš showroom a vidieť realizácie naživo
Potrebujem poradiť alebo hľadám odpoveď na svoju otázku